Kogu kõne arendamine käib labi suhtlemise ja kuna väiksemaks suhtlemisüksusest on lausung, siis on otstarbekas õpetada uusi sõnu või grammatilisi vorme just lauses.
Sõnavara:
- Lapse tegusonalist sõnavara võiks laiendada ka täpsemate, kindlama tähendusega tegusõnadega – näiteks uurime, mida inimesed/loomad teevad. Vaata – mida see inimene/loom seal teeb? Tema kaevab maad/ kastab lilli/ lükkab käru/ laob torni/ riisub lehti/ riivib juustu/ keedab kartuleid/ rohib peenart/ tükeldab porgandit/ närib konti/ istutab taimi/ kaevab auku/ sõelub liiva/ kurnab kartuleid jms.
- Omadussõnade arendamine võiks toimuda läbi vastandtähenduslike sõnade. Näiteks ütleb täiskasvanu, et üks on vana naine, aga teine on noor naine. Kui lapsele on sõnad juba tuttavad, võib lapselt ka küsida: „See on vana naine, aga see on…?” Läbi mängu ja vestluse võiks arendada sõnu: pikk-lühike; sile-karvane; pehme-kõva; hele-tume; lai-kitsas, kõrge-madal jne.
- Looge koos lapsega liitsõnu, näiteks rääkige: see laud on söömiseks – see on söögilaud; see laud on puust – see on puulaud; see katus on tehtud plekist – see on plekkkatus; see raamat on ainult piltidega – see on pildiraamat; see lind laulab – see on laululind; see mees püüab kala – ta on kalamees; see kell on seina peal – see on seinakell. Kui laps ei oska iget liitsõna öelda, andke talle valik (nt kas see on seinakell või käekell?). See annab lapsele võimaluse mõelda ning õiget sõna ise hääldada.
Kell: seinakell, käekell, äratuskell, käokell;
Raamat: juturaamat, pildiraamat, muinasjuturaamat, elulooraamat, sõnaraamat;
Laud: puulaud, metall-laud, klaaslaud, söögilaud, diivanilaud;
Tool: kiiktool, söögitool, lamamistool, tugitool. - Lapse sõnavara võiks laiendada ka võttega, kus täiskasvanu kirjeldab: vaata, siin tee peal on lumi – see on lumine tee; siin tee peal on kivid – see on kivine tee; supis on palju soola – see on soolane supp jne. Lisaks kasutada ka line-liidet: sinu pluusil on triibud – see on triibuline pluus; sellel pluusil on plekid – see on plekiline pluus jne.
Grammatika:
Inimeste/loomade tegevuse kommenteerimine nii olevikus kui minevikus. Oluline on ka mitmuse vormide kasutamine – kommenteerida mitme inimese/looma tegevust nii olevikus kui minevikus. Mehed ehitavad maja – mehed ehitasid maja; koerad jalutavad pargis – koerad jalutasid pargis; tüdrukud mängivad rannas – tüdrukud mängisid rannas; poisid viskavad palli – poisid viskasid palli.